Storing?

Bel gratis 0800 – 1220

Werk aan de winkel: van bouwkeet naar begrip in Friesland

Wout de Jong (oprichter en voormalig Directeur van ESF), Ludwig Maychrzak (Manager Service & Onderhoud) en Pamela Paays (medewerker Marketing & Sales bij ESF)

In december 1975 begon Wout de Jong als eerste medewerker bij Gaswacht Zuid-Oost Friesland, het bedrijf dat later uitgroeide tot Energie Service Friesland (ESF). Bescheiden en zonder grote plannen, maar met een praktische instelling en een doel: klanten écht helpen. Wat begon met een bouwkeet zonder stroom of gas, groeide uit tot een begrip in Friesland. Een gesprek over pionierswerk, doorzettingsvermogen, groei en het belang van klantcontact.

MET DE SCHEP IN DE HAND
Wout vertelt: ‘Nadat ik uit dienst kwam, had ik niet direct een plan. Ik kreeg een baan bij een installatiebedrijf in Heerenveen, precies in de tijd dat gas overal werd doorgevoerd. Gas werd de nieuwe norm en het gasbedrijf bracht de leidingen tot in de meterkast, maar vanaf daar moesten mensen het zelf regelen.’ Via via hoorde Wout dat Gaswacht Zuid-Oost Friesland een monteur zocht. Hij besloot te solliciteren. Kort daarna, in december 1975, begon hij als eerste monteur van het bedrijf. ‘Ik wist niet precies wat ik kon verwachten. Ik stond daar met een schep in mijn handen, zelf geulen te graven om de leidingen aan te leggen. Eerst gas, toen stroom. Dat hoorde er gewoon bij.’

EEN BOUWKEET ALS EERSTE ONDERKOMEN
De eerste werkplek van Gaswacht Zuid-Oost Friesland was allesbehalve luxe. ‘We werkten vanuit een gele bouwkeet op Nikkelweg 2 in Heerenveen. Daar zat niks in. Geen gas, geen water, geen elektriciteit. Dus dat moesten we eerst zelf regelen.’

Het werk begon op 2 januari 1976. ‘De eerste opdracht was het geiseronderhoud van het gemeentelijk woningbezit in Heerenveen,’ herinnert Wout zich. ‘De eerste klantenlijst kregen we van het gasbedrijf. Adressen waar we langs moesten om geisers schoon te maken. Die hingen in keukens, open toestellen, en konden flink vervuild raken. Mensen wisten vaak niet dat die dingen levensgevaarlijk konden zijn. Dus wij kwamen ze schoonmaken en controleren of alles veilig was.’

VAN GEISERS NAAR CV-KETELS:  DE GROEI VAN HET BEDRIJF
De Gaswacht groeide snel. ‘Eerst deden we alleen geisers en gaskachels, maar toen steeds meer mensen overstapten op centrale verwarming, kwamen de cv-ketels erbij. Later ook elektrische boilers, omdat het elektriciteitsbedrijf die verhuurde. We bewogen mee met de ontwikkelingen en de vraag. Dat gebeurde eigenlijk vanzelf.’

 

VAN MONTEUR NAAR DIRECTEUR

De groei van de Gaswacht betekende ook dat er meer structuur nodig was. Wout, die begonnen was als monteur, groeide met het bedrijf mee. Zijn praktische instelling en betrokkenheid bij het werk maakten dat hij steeds meer verantwoordelijkheid kreeg. ‘Op een gegeven moment stuurde ik collega’s aan, zorgde dat iedereen wist waar hij moest zijn en regelde het contact met leveranciers. Dat ging eigenlijk vanzelf,’ vertelt Wout. Uiteindelijk groeide hij door naar een leidinggevende rol, maar bleef altijd dezelfde aanpak hanteren: gewoon doen wat nodig is en zorgen dat het werk goed gebeurt.

GEEN RANGEN EN STANDEN

‘Ik houd niet van rangen en standen,’ zegt Wout resoluut. ‘Zo ben ik niet, zo werk ik niet. Iedereen moest gewoon zijn werk doen en klaarstaan voor de klant. Dat was en is altijd de kern gebleven. Daar zat de kracht van het bedrijf.  Niet in titels, maar in de mensen die het werk deden.’

‘Wees je bewust dat je een prachtbaan hebt’

HOE DE GASWACHT UITGROEIDE TOT ENERGIE SERVICE FRIESLAND

Wat begon als Gaswacht Zuid-Oost Friesland, groeide uit tot een organisatie die steeds verder professionaliseerde. In de eerste jaren lag de focus op geiseronderhoud en gaskachels, maar met de opkomst van cv-ketels en de groei van het klantenbestand veranderde ook de rol van het bedrijf. ‘We merkten dat mensen niet alleen behoefte hadden aan onderhoud, maar ook aan betrouwbare service. De Gaswacht werd steeds bekender, en de naam dekte de lading op een gegeven moment niet meer,’ vertelt Wout.

Door de uitbreiding van diensten en de samenwerking met het elektriciteitsbedrijf, dat boilers verhuurde, ontstond de behoefte aan een bredere naam. ‘We deden veel meer dan alleen gas. We werden steeds meer een energiepartner voor mensen thuis,’
legt Wout uit. 

Zo werd Gaswacht Zuid-Oost Friesland uiteindelijk Energie Service Friesland. ‘De naam veranderde, maar  de kern bleef hetzelfde: service, vakmanschap en  betrouwbaarheid. We wilden gewoon goed werk leveren  en zorgen dat mensen erop konden vertrouwen dat  hun verwarming en warm water altijd werkte.’

HET MOOISTE VAN HET WERK: KLANTCONTACT

Vraag Wout wat hij het mooiste vond aan al die jaren,  en hij hoeft niet lang na te denken. ‘Klantcontact. Zonder twijfel. Je kwam overal. Van huizen waar je vastplakte aan de vloer tot huizen waar je nergens aan mocht komen. Maar overal werd je met open armen ontvangen, want  je kwam een probleem oplossen.’

Wout lacht. ‘Soms zat je bij een oud vrouwtje dat je eerst thee inschonk en een heel verhaal vertelde voordat je überhaupt naar de ketel kon kijken. Of je kwam bij iemand die zei: “Nou, dat werd tijd!” Maar dat maakte het werk juist leuk. Geen dag was hetzelfde.’

AFSCHEID NA 32,5 JAAR

Na 32,5 jaar nam Wout in 2008 afscheid van ESF.  ‘Van monteurs tot fabrikanten en zakenrelaties, ze waren er allemaal. Ik was echt verrast. Je doet gewoon je werk,  je denkt er niet zo bij na. Maar als je dan ziet hoeveel mensen het waardeerden, ja, dat raakt je toch.’

EEN BOODSCHAP VOOR DE MONTEURS VAN NU

Als afsluiting heeft Wout nog een boodschap voor de huidige medewerkers van ESF. ‘Wees je bewust dat je een prachtbaan hebt. Je helpt mensen, je lost problemen op, en je hebt altijd afwisseling. Klanten zijn blij als je komt. Dat maakt dit vak zo bijzonder.’ Wout voegt toe: ‘En blijf gewoon lekker jezelf. Daar kom je het verst mee.’