Twee jaar geleden liet zij-instromer Ruben van der Meer zich bij Energie Service Friesland omscholen tot service- en onderhoudsmonteur. Nu bezoekt hij gemiddeld acht huishoudens per dag en onderhoudt hij een scala aan installaties. In veel gevallen zijn ze perfect onderhouden, maar hij komt regelmatig gevallen tegen waar dit niet is gebeurd. “Het is eigenlijk net als met een auto. Laat je een warmte-installatie regelmatig nakijken, dan is de veiligheid gewaarborgd en is de kans op forse financiële tegenvallers kleiner.”
Ruben vergelijkt het met een verzekering. Mét een serviceabonnement ben je verzekerd van een goed werkende installatie en – tot op zekere hoogte – financiële dekking. Zonder abonnement ben je niet op de hoogte van de status van je installatie en kun je onverwacht voor hoge kosten komen te staan. Als je dan pech hebt, moeten verschillende onderdelen tegelijk worden vervangen of wordt de hele cv-ketel total loss verklaard.
Risico beperken
“Mensen vergeten weleens dat een cv-ketel het hele jaar door draait”, legt Ruben uit. “’s Winters natuurlijk het meest, wanneer de verwarming aan staat, maar ’s zomers ook voor warm water in de badkamer en keuken. Problemen met installaties komen altijd op een slecht moment. Maar met goed onderhoud kun je het risico op onverwachte situaties flink beperken.”
“Eén ding is zeker: we zorgen altijd voor een oplossing”
Dezelfde dag langs
Ruben vindt het mooi om mensen in elke situatie uit de brand te helpen. Of ze nu al jaren een serviceabonnement hebben of niet: hij streeft er – net als zijn collega’s – naar om bij problemen nog diezelfde dag langs te komen. “Het contact met klanten en het feit dat de systemen van tegenwoordig bijna in iedere woning anders zijn, vind ik het leukste aan mijn werk. Bij de een hangt nog een hele oude cv-installatie, een ander heeft een zonneboiler, en weer een ander heeft een warmtepomp met grondbron of regelt het binnenklimaat met airco’s. Bij Energie Service Friesland hebben we de kennis en papieren in huis om met al deze systemen te werken en worden we jaarlijks bijgeschoold. Zo kunnen we iedereen helpen, nu en in de toekomst.”
Serviceabonnement ESF Plus
Als mensen veiligheid belangrijk vinden en onverwachte defecten en financiële tegenvallers zoveel mogelijk willen voorkomen, raadt Ruben het serviceabonnement ESF Plus van Energie Service Friesland aan. “Wij komen dan eens per anderhalf jaar langs voor onderhoud, en de voorrijkosten en het uurloon zijn bij de abonnementsprijs inbegrepen. Alleen de aanschaf van eventueel te vervangen onderdelen valt erbuiten. Stel dat een installatie ermee ophoudt, dan ben je voor de voorrijkosten en loonkosten goed gedekt. Ook in het weekend en tijdens de feestdagen”
Altijd een oplossing
En als mensen geen abonnement hebben? “Dan komen we natuurlijk ook langs. Er hangt dan alleen een hoger prijskaartje aan, en dat is zeker jammer als de ketel ook nog eens niet te repareren is. Komen de kosten voor een nieuwe cv-ketel erg ongelegen, dan kunnen ze altijd een nieuwe ketel bij ons huren. Eén ding is zeker: we zorgen altijd voor een oplossing.”