Storing?

Bel gratis 0800 – 1220

Generatie op generatie – familie Bruinsma

Een gesprek met de familie Bruinsma 

De koffie staat al klaar als we aanschuiven aan de keukentafel van Janke Bruinsma, samen met haar dochter Sieta Bruinsma en Harm Sloothaak, voormalig installateur en inmiddels adviseur bij Energie Service Friesland (ESF). Al bijna 50 jaar is de familie Bruinsma klant bij ESF, een traditie die van moeder op dochter is voortgezet. Vandaag praten we over hun ervaringen, de rol van Harm en de veranderingen die ze door de jaren heen hebben 

EEN HALVE EEUW VERTROUWEN

‘Wanneer we klant zijn geworden? Dat is al zo lang geleden,’ begint Janke Bruinsma. Haar dochter Sieta Bruinsma vult aan: ‘Ik denk toen jullie hier kwamen wonen en een nieuwe cv-ketel kregen. De installateur adviseerde toen om een onderhoudscontract af te sluiten, en dat hebben ze gedaan.’ Mevrouw Bruinsma knikt. ‘Ja, en sindsdien is dat nooit meer veranderd. Waarom zou ik ook? Wat goed is, is goed.’ Ook haar dochter hoefde niet na te denken toen ze een eigen huis kreeg. ‘ESF zat er al zo lang bij ons in, dus voor mij was het logisch om ook klant te worden. Je weet waar je aan toe bent.’ Door de jaren heen hebben er natuurlijk veranderingen plaatsgevonden. ‘Vroeger kwamen ze elk jaar langs voor onderhoud, tegenwoordig is dat wat minder vaak. Maar de service is altijd gebleven,’ merkt Janke Bruinsma op. ‘En als er iets is, dan komen ze altijd snel.’

V.l.n.r. Harm Sloothaak (Adviseur bij ESF), Janke Bruinsma en Sieta Bruinsma. De familie Bruinsma is al bijna vijftig jaar klant bij ESF. Wat begon met een onderhoudscontract is uitgegroeid tot een langdurige klantrelatie, waarin vertrouwd contact met mensen minstens zo belangrijk is gebleven als de techniek.

‘En als er iets is, lossen ze het meteen op’

HARM: MEER DAN EEN MONTEUR

Harm, die al jarenlang bij de familie over de vloer komt, glimlacht. ‘Ja, ik ben hier al een tijdje vaste gast. Eerst als monteur, nu als adviseur. Je bouwt echt een band op met mensen. Je kent hun huizen, hun gewoontes. Dat maakt het werk ook leuk.’ Die band blijkt uit het vertrouwen dat de familie in hem heeft. ‘Toen onze vorige ketel kuren kreeg, zei Harm: “Hij kan nog wel even mee, maar wacht niet te lang. En zeker niet tot de winter, want dan hebben we het druk met spoedgevallen. Doe het in het voorjaar, dan heb je de tijd.” Dat hebben we toen ook gedaan,’ vertelt Janke Bruinsma. ‘Ja, en dat vind ik fijn aan Harm,’ vult haar dochter aan. ‘Hij denkt met je mee en probeert je niet zomaar iets te verkopen. Dat maakt het verschil. Hij kent onze situatie en houdt daar rekening mee.’ Naast cv-ketels wordt er tegenwoordig steeds vaker gesproken over verduurzaming. ‘We hebben het ook over alternatieven gehad, zoals een warmtepomp,’ zegt Janke Bruinsma. ‘Maar op dit moment is de ketel nog de beste optie voor ons huis.

KOFFIE EN EEN PRAATJE 

Het contact met Harm is altijd prettig geweest. ‘Ze doen hun werk, laten alles netjes achter en zijn vriendelijk,’ zegt Janke Bruinsma. ‘En ja, bij mij drinken ze altijd een kopje koffie.’ Harm lacht. ‘Ja, dat is hier vaste prik. Niet bij elke klant, maar hier wel. Even een praatje maken, horen hoe het gaat. Dat hoort er gewoon bij.’

‘En als er iets is, lossen ze het meteen op,’ voegt Janke Bruinsma toe. ‘Laatst was er een klein onderdeel van de verwarming afgebroken. Ik vroeg of ze dat ook konden maken. “Ja hoor,”  zei Harm, “maar dat kost wel iets.” Nou, dat snap ik natuurlijk.  En binnen no-time was het gefikst.’ Harm knikt. ‘Dat is wat we belangrijk vinden: geen gedoe,  gewoon helpen.’

EEN BAND DIE BLIJFT 

En over tien jaar? Is de familie Bruinsma dan nog steeds klant? Mevrouw Bruinsma glimlacht en kijkt naar haar dochter. ‘Ik wel.  En als ik er niet meer ben, blijft zij gewoon klant.’ Harm lacht. ‘Dan kom ik gewoon weer achterom.’